Van bloggen leer je best wel veel. Wat positieve gevolgen kan hebben voor je bezoekersaantallen. Precies een jaar geleden schreef ik mijn allereerste blogje, op een gratis site.
En zeker nu ik me sinds oktober heb verdiept in SEO en andere blogvaardigheden is dit in een jaar tijd gestegen naar bijna 10.000 unieke bezoekers in de maand januari. Aangezien ik het leuk vind om ook andere blogjes te lezen deel ik net zoals een half jaar geleden 100+1 blogtips voor beginners op basis van mijn ervaringen.
Dit artikel werd met open armen ontvangen en wordt nog regelmatig teruggelezen. Het leren gaat natuurlijk gewoon door. Je blijft blogjes typen, contact onderhouden met anderen en hoort en ziet weer nieuwe dingen.
Goede reden om een nieuwe 100+1 bloggertips te delen. Hierin ben ik heel openhartig en deel ik de geleerde lessen, tips die ik heb gekregen en afwegingen die ik zelf ook heb gemaakt.
Zoals onder andere een aantal plug-ins die een goede aanvulling kunnen zijn voor je website. Sommige voor de hand liggend, anderen misschien nieuw. Aanvullingen en meer tips zijn altijd welkom in de reacties onderaan.
Sociaal
- Maak een gravatar aan, deze wordt op veel blogjes gebruikt als icoon. Zo zorg je ervoor dat je overal hetzelfde plaatje laat zien en verbeter je je herkenbaarheid.
- Je bloglovin’ account maak je aantrekkelijker door er voor te zorgen dat je blogs plaatjes bevatten in de blog zelf. Let op in plaats van de uitgelichte afbeelding wordt de eerste afbeelding hiervoor gebruikt. Blogjes die volledig worden weer gegeven (kan je aanpassen bij instellingen –> algemeen) worden vaker gelezen, dit scheelt doorklikken. Dit kan op korte termijn iets minder bezoekers opleveren, omdat er alleen doorgeklikt wordt als iemand een reactie wil achterlaten. Maar vergroot wel op lange termijn de betrokkenheid met je lezers.
- Je twitter feed maak je interessanter door meldingen van nieuwe artikelen af te wisselen met andere berichtjes. Zoals foto’s van instagram, berichtjes wat je op dat moment aan het doen bent / denkt of het delen van een quote, interessant artikel van iemand anders, retweet etc. Probeer dubbele meldingen door een koppeling met bloglovin’, youtube of een ander medium zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kost je volgers.
- Als je het berichtje op twitter plaatst met een stelling of vraag levert dit sneller reacties op dan alleen het plaatsen van de titel.
- Je facebook volgers kan je sneller laten groeien door winacties en deelwaardige blogjes te schrijven. Het promoten van een pagina like is sinds 5 november 2014 niet meer toegestaan op facebook. Dit kan je nog wel vermelden in de voorwaarden op je blog. Het kan zijn dat deelnemers daar echter op afhaken. Dit kan je voorkomen door dit aan te bieden als extra kans.
- Je instagram account laat je het snelste groeien door gemiddeld 1 a 2 foto’s per dag te plaatsen, af en toe te reageren op foto’s van een ander, hartjes uit te delen en actief mee te doen aan de tags die doorgegeven worden. Dit geldt natuurlijk niet als je een slotje hebt.
- Pinterest laat je het snelste groeien door iedere dag een paar nieuwe pins toe te voegen. Van je eigen site, een andere site of van pinterest zelf. Voor je blog kan je een speciale bord aanmaken. Als je een paar dagen tussen het pinnen op je blog-bord en een specifiek thema of groepsbord laat zitten verschijnen ze opnieuw in de feeds van je volgers. Met name pins van recepten en DIY’s doen het erg goed. Heb je een algemener blogje, zorg dan voor een foto met tekst die aangeeft waar je blog over gaat. Voor je bezoekers maak je het makkelijker om te pinnen als je een pin-knop installeert.
- Je kan je aanmelden bij Blogsociety en bij een gouden status daar ook blogjes delen. In de praktijk levert dit over het algemeen een handjevol bezoekers op, uitzonderingen met honderden tegelijk daargelaten.
- Doe en laat vooral waar je jezelf aan ergert. Bijvoorbeeld het oproepen tot samenwerkingen, het drie keer promoten van je blog etc. Onthoudt; jij bent je blog en je blog is jouw.
- Op een gegeven moment raken de volgers in een stroomversnelling. Je hebt al zoveel volgers, dus zal je wel interessant zijn. Dan neemt de groei ook steeds sneller toe.
Meer bezoekers
- De eerste stap voor meer bezoekers, reacties en volgers is het inhoudelijk reageren op berichten van andere bloggers zonder je eigen site te spammen en zo naamsbekendheid te generen. In de praktijk zijn er echter veel blogjes die opstarten maar na een paar weken eenzaam achterblijven. Je moet dit dus even volhouden zodat anderen zien dat je een volhouder bent. Dit kan veel tijd kosten, spreek daarom met jezelf af dat je twee keer per week een rondje doet door je bloglovin account. Dit geldt voornamelijk voor blogjes in dezelfde niche, de bezoekers hiervan zullen ook sneller actief worden op jouw blog. Het voordeel van het achterlaten van een reactie is ook dat je een legale link kan achterlaten naar jouw blog die zorgt voor een hogere Google ranking.
- Plaats met enige regelmaat en op hetzelfde tijdstip een nieuwe blog. Vermeld dit eventueel in je welkomstberichtje in de sidebar. Zo weten je bezoekers wanneer ze een nieuw artikel kunnen verwachten en sneller terugkomen. Of reageren als iets uitblijft door te vragen of er iets is. Je tijdstip kan je bepalen door in google analytics te kijken naar de tijdseenheden per week, dag en uur waarop de meeste bezoekers actief zijn. Of op basis van wat andere bloggers gebruiken als moment voor publicatie.
- Zorg voor continuiteit in de stroom bezoekers. Zorg dat je een voorraadje hebt aan concept blogjes voor op momenten dat het gewoon even te druk is of je hoofd er niet naar staat om een nieuwe blog te publiceren. Zo kwam er in de tijd dat ik niets kon vanwege een maagontsteking toch twee keer per dag een artikel online.
- Dit geld ook voor vakanties; je kan er voor kiezen om in de zomerperiode een zomerrooster met minder blogjes per week te hanteren. Maar probeer wel door te schrijven, zo weten ongenode gasten ook niet dat je op vakantie bent. Tenzij je dat natuurlijk vermeld op je blog of social media.
- Mensen willen je sneller volgen als je hele interessante informatie biedt die uniek is en niet ergens anders te vinden is. Probeer dus origineel te zijn. Mocht je door iemand anders op een idee gebracht worden benoem die persoon ook. Zo blijf je open en transparant en kweek je goodwill bij je volgers en andere bloggers. Ook binnen een niche kan je je eigen accent aanbrengen. Zo richt ik me voornamelijk op opvoeding, spelen en feestdagen.
- Een blog onderscheid zich van andere sites door het persoonlijke tintje. Schrijf daarom op zijn minst een stukje waarin je jezelf voorstelt in de sidebar en op een aparte pagina. Dit is vaak de meest bezochte pagina op een blog. Als je kinderen hebt maar ze wilt beschermen kan je ze aanduiden met de leeftijd zoals baby boy of peuter, of met een tweede / fantasie naam. Probeer regelmatig ook een persoonlijk tintje mee te geven aan een artikel. Ook als het een informatief stukje is.
- Actuele thema’s zoals een feestdag of een nieuwsbericht kunnen, mits goed geschreven, vaak veel en snel gedeeld worden via social media. Probeer dit wel te doen als het nog nieuw en interessant is, en niet iedereen er al iets over heeft geschreven.
- Vooral ook langer bezoekers; zorg dat je bezoekers kunnen doorklikken door in de sidebar een kopje populaire artikelen weer te geven. Die gebaseerd zijn op de statistieken van de laatste 24 uur en daardoor wisselen. Of door onder een artikel gerelateerde blogjes, al dan niet handmatig, weer te geven.
- Nog een tip voor langere bezoekers; zorg voor een overzichtelijk menu zodat duidelijk wordt wat bezoekers nog meer op je site kunnen vinden.
- Sta voor jezelf stil bij waarom je schrijft; is dit omdat het een hobby en uitlaatklep is, omdat je ambities hebt of omdat het je inkomen genereert. Dat bepaald voor een deel ook hoe anderen op jouw blog zullen reageren.
Het artikel
- Voor de titel moet je de afweging maken tussen een titel die aanspreekt bij je volgers (zijn heel veel websites voor met tips daarover) of inhoudelijk weergeeft waar het artikel over gaat voor Google en de bezoekers die je op die manier vinden.
- De beste teksten zijn tussen de 500 en 800 woorden. Minimum is 300 woorden. Ze zijn dan kort genoeg om ‘snel’ te lezen, maar kunnen lang genoeg zijn om genoeg informatie te bevatten. Wordt je blog langer overweeg hem dan eventueel in tweeën te knippen. Dat zou bijvoorbeeld voor dit artikel gelden; ik zou rustig van ieder kopje een nieuw artikel kunnen schrijven.
- Maak gebruik van tussenkopjes met h2-tags, dit is handig voor de lezers die je tekst scannen en dan sneller bij een alinea zullen blijven hangen en lezen wat ze interessant vinden in plaats van gelijk weg klikken. Google waardeert het gebruik van deze tags ook.
- Maak gebruik van het vet maken van bepaalde kernwoorden zodat deze sneller opvallen tijdens het scannen.
- Met de knop <lees meer tag> kan je je tekst onderbreken. Hierdoor zorg je ervoor dat niet het volledige bericht op de homepage staat. Dit heeft als voordeel dat nieuwe bezoekers sneller je site kunnen scannen en een interessant artikel eruit lichten waarop ze verder klikken. Google je site niet markeert als duplicate content. Zorg dan wel voor een interessante aantrekkelijke inleiding zodat de lezer verder wilt lezen en weergeeft waar het artikel over gaat.
- Eindig je blog met een call-to-action om je lezer op te roepen iets te doen; bijvoorbeeld naar een ander artikel door te gaan, een reactie achter te laten, deel te nemen aan een winactie etc.
- Laad je foto’s niet te groot in, verklein deze het liefst voordat je ze online plaatst. Dit scheelt in laadtijd bij de gebruiker, je Google-waardering en de ruimte die je host beschikbaar stelt.
- Blijf vooral heel veel en vaak schrijven om je eigen schrijfstijl te ontdekken en verbeteren. Lees anders af en toe een blogje hardop voor, of na een maandje terug. Je kan ook iemand anders vragen om mee te lezen. Dat is vaak het voordeel van samen bloggen.
- Schrijf met passie; liever een paar interessante vanwege de inhoud of mening artikelen per week dan iedere dag een afgeraffeld stuk. Als je geen inspiratie hebt voor blogjes, ga dan ook niet kunstelen maar schrijf gewoon niet. Begin daarna niet met een, ik ben er nog hoor en ga nu zo vaak schrijven, blog.
- Probeer verhalenderwijs te schrijven. Ook als je tussenkopjes etc. gebruikt. Dit werkt veel prettiger dan een opsomming. Probeer het maar eens.
Contact met andere bloggers
- Doe regelmatig mee aan een projectje / samenwerking met andere bloggers. Samenwerkingen met een stroom aan reacties en veel deelnemers zoals de mamachallenge kunnen op den duur als ‘nu hebben we het wel gezien’ worden ervaren. Deze kom je tegen door blogjes met oproepen bij anderen te lezen, op social media (voornamelijk instagram en twitter) tegen te komen, ervoor gevraagd worden. Als je regelmatig meedoet, zal je hier ook sneller voor benaderd worden. Probeer het aantal blogjes wel in evenwicht te houden. Zo koos ik er tijdens de challenge 5maaltijden25euro voor door dit als extra artikel te plaatsen. Sindsdien komen er altijd twee blogjes per dag online.
- Werk mee aan oproepjes voor interviews of gastblogseries. Deze vind je vaak op de blog zelf, in een bloggers facebook groep of op twitter.
- Datzelfde geld voor tags; probeer wel een beetje te zoeken naar tags die niet iedereen al plaatst. Zo blijf je origineel en is de kans groter dat iemand anders de tag overneemt. Je hebt natuurlijk ook de doorgeeftags en zogenaamde awards. Bepaal zelf of je aan dit soort kettingreacties wilt meewerken of niet. Als je een paar keer niet doorgeeft, is de kans ook groter dat je de volgende keer niet benaderd wordt. Het wel doorgeven, zelfs als er niets mee gedaan wordt, levert in ieder geval een mooi gebaar op naar diegene die je tagt. Waardoor die je ook sneller zal herinneren. Tip; als je doorgeeft ga dan op zoek naar bloggers in dezelfde categorie, of net daarbuiten. Maar met ongeveer evenveel volgers / lezers, die zullen het sneller overnemen dan grote blogs die bij wijze van spreke iedere dag getagd worden.
- Als je een gastblog schrijft voor iemand anders, of iemand voor jouw. Spreek dan af dat die tekst niet op beide blogjes geplaatst wordt. Maar dat er een introductie of verwijzing geschreven wordt. Een alinea overnemen kan Google ook als duplicate content markeren. Met de plugin plagiarism kan je dit controleren.
- Met de plugin Share a draft kan je een artikel geschreven dat je wilt delen met de opdrachtgever, of een andere blogger.
- Als je lid wordt van een facebook groep houdt je dan ook aan de regels. Je hebt groepen waar je vragen kan stellen en ervaringen kan uitwisselen en groepen om je blog te spammen. Als je dit door elkaar haalt wordt dat niet gewaardeerd. Als je iemand anders kan helpen wordt dat ook zeer gewaardeerd. Door, inhoudelijk, te reageren zullen anderen je ook sneller onthouden en bijvoorbeeld via een chat benaderen.
- Probeer een aantal persoonlijke contacten op te bouwen. Handig voor als je een vraag hebt, even een frustratie wilt delen, handig voor mensen die meelezen of het kan leuke samenwerkingen opleveren.
- Reageer op je mail; iedereen zal begrijpen dat je niet 24/7 met je blog actief bent, maar probeer wel snel terug te reageren en je beloftes na te komen als je bijvoorbeeld beloofd een gastblog te schrijven.
- Door het installeren van comment luv op je blog beloon je mensen met een blog
- Als je graag zelf ook berichtjes ontvangt onder je blog schakel dan de captcha (invoeren van een code om te bevestigen dat je geen spammer bent) uit. Er zijn hier voldoende alternatieven voor om spam te voorkomen. Bijvoorbeeld een goed filter, of de instelling publiceren na goedkeuring.
Samenwerkingen
- Richt je het eerste (half) jaar vooral op het groeien van je bezoekers- en volgersaantallen en de kwaliteit en uniciteit van je blog. Bedrijven zullen je vanzelf vinden en benaderen voor een samenwerking wat dan mooi meegenomen is.
- Als je een tijdje blogt en je redelijke bezoekersaantallen hebt (wat redelijk is verschilt per niche, voor een lifestyle / beautyblogger is 15.000 redelijk, voor een bloggende mama 5000) kan je zelf actief gaan aanmelden bij pr-bureaus. Sommige hanteren een minimum voor het toesturen van producten ongeacht je niche.
- Met een mediakit geef je in een oogopslag weer wie jij bent, wat je doelgroep is, bezoekersaantallen, de mogelijkheden voor een samenwerking en eventuele samenwerkingsvoorwaarden en tarieven. Dit kan een pdf-je zijn of online.
- Als er gevraagd wordt naar unieke bezoekers wordt hiermee bedoeld de gebruikers in Google Analytics, dit is alleen te gebruiken bij een betaalde host.
- Schrijf een duidelijke disclaimer waarin je schrijft hoe je omgaat met advertorials, bijvoorbeeld het vermelden onderaan een blog in overeenstemming met de Reclamecode Social Media en handel ook zo.
- Wordt lid van bloggers netwerken zoals Blog society Linkpizza Bloggers Network je weet nooit wat hieruit voorkomt. Eerlijkheid gebied te zeggen, dat het mij nog pas 1 samenwerking heeft opgeleverd. En dan wel een hele gave voorvertoning van Disney’s Into the Woods. En een interessante workshopavond.
- Als je meerdere winacties hebt op je blog en je naar beurzen gaat om contacten te leggen kan het handig zijn om visitekaartjes te laten drukken.
- Je kan gevraagd worden om gastblogs te schrijven voor een andere partij; onder het mom van wij hebben veel bezoekers en noemen je. Weeg goed bij jezelf af of je hier tijd en energie in wilt steken. En vraag of er een vergoeding tegenover staat. Google ook altijd eerst even de andere partij; ook bij een samenwerking en wees duidelijk in de voorwaarden.
- Wees terughoudend met banners in de header; doe dit alleen als je een professionele site hebt. Enkele banners kan je in de sidebar plaatsen. Is ook afhankelijk of dit voor inkomen moet zorgen of het je hobby is waarin je hooguit kostendekkend wilt zijn.
- Als je een samenwerking aangaat zorg dan voor een review waarin je de naam van het product en bedrijf vermeldt, een paar foto’s, de review zelf en waar te koop voor hoeveel. Zelf voeg ik altijd twee linkjes toe; eentje naar product en eentje naar bedrijf. Zo zijn volgende bedrijven ook sneller geintresseerd in een samenwerking.
SEO
- Doe onderzoek naar de Google zoekwoorden waarop gezocht wordt en wat de alternatieven zijn. Bepaal aan de hand daarvan je titel en zoekwoord. Moet gelijk bekennen dat ik dit zelf niet zo doe. Ik schrijf wat ik wil schrijven, en pas daar de zoekwoorden op aan.
- Staar je niet blind op seo score die Yoast aangeeft. Een ok score kan goed zijn voor een eerste plaats in google, terwijl je bij groen onderaan de tweede pagina bungelt. Er zijn meerdere factoren van invloed op je google ranking. Vul deze wel altijd in, sinds ik dit doe (drie maanden geleden) zijn de bezoekersaantallen via Google verdubbelt.
- Wil je op meerdere varianten gevonden worden kan je ook soortgelijke blogjes schrijven, verspreid over een periode of als onderdeel van een serie, waarin je een variant op een zoekwoordt centraal stelt.
- Met de Google webmaster tool kan je weergeven wat de zoekwoorden zijn waar je website op gevonden wordt. Inclusief wijzigingen, zo kan je zien welke zoekwoorden stijgen en dalen. Hoe vaak ze weergegeven worden en eventueel aanleiding vormen voor extra berichten over dat onderwerp.
- In Google webmaster tool vind je trouwens meer informatie; zoals de foutmeldingen, of de xml-map correct gevonden wordt en tips voor html verbeteringen. Heeft niet zozeer invloed op je pagerank, maar wel zo google vriendelijk.
- Als het een toevoeging is neem dan in je artikel een verwijzing op naar een externe site. En natuurlijk naar een of meerdere andere artikelen.
- Vul bij plaatjes altijd de alt-tag in (moet ik zelf ook vaker doen). Dit is beter voor google bijvoorbeeld de weergave in google afbeeldingen (zelf ben ik daar bij persoonlijke foto’s niet altijd fan van, dus laat het dan bewust achterwege) maar ook voor het pinnen op pinterest. De pinner hoeft dan niet meer zelf een tekst in te vullen.
- Als je in Google Chrome werkt kan je in het menu een nieuw incognitovenster openen. Op die manier kan je zien wat je ‘concurrenten’ zijn op bepaalde zoekwoorden, zonder de invloed van eerdere google resultaten.
- In de open site explorer van Moz kan je je domain en page authority checken en controleren, en vergelijken met ‘concullega’s’. Zelf kijk ik ook altijd graag bij just-discovered links om te zien naar welke websites naar jouw linken. Al mis ik hier wel vaak informatie.
- Bij Alexa kan je zien wat jouw Alexa-ranking is, internationaal en in Nederland. Evenals bounce rate, daily pageviews en daily time on site en meer. Let op: bovenaan staat de waarschuwing dat het gaat om een schatting. Dit bevestigen kan als je er voor betaald, wat ook zou zorgen voor een stijging in de resultaten.
Techniek
- Met de plugin broken links controleer je of alle uitgaande links het nog wel doen, let op wees niet te snel met verwijderen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de host van de andere website er tijdelijk uitligt.
- Probeer het aantal actieve plug-ins zoveel mogelijk te verminderen. Dit zorgt voor een snellere laadtijd van je website. Eventueel kan je een plug-in tijdelijk inschakelen.
- Als alternatieven voor het gebruik van plug-ins kan je je verdiepen in html.
- Het thema dat je gebruikt heeft ook invloed op de laadtijd. Een fancy website met een slider en veel toeters en bellen zorgt voor een tragere laadtijd.
- Het gebruik van plug-ins kan je voorkomen door je te verdiepen in html en css, of iemand daarvoor in te schakelen.
- Wil je weten wat je kan verbeteren aan jouw site, laat dan de gratis online website scan los op je site. Dit kan soms wel erg de diepte in gaan.
- Vermeld een tagline; in 1 zin waar je blog onder gaat in de header of ondertitel.
- Een back-up van je site / plug-ins neemt vaak veel bandruimte in. Als je site aangeeft vol te zijn, controleer dit en verwijder oude back-ups.
- Voorkom zoveel mogelijk flash afbeeldingen op je site.
- Een responsive site zorgt ervoor dat je website beter gelezen wordt op mobiele telefoons. Dit zal in de toekomst steeds meer voorkomen, en zelfs met het Mobile friendly label een rol gaan spelen in de google resultaten. Of jouw website voldoet kan je hier checken!
Plug-ins
Deze tips zijn vooral handig als je werkt met wordpress. Mijn tien favoriete plug-ins;
- Akismet; De meest gebruikte plug-in om spam tegen te gaan.
- Broken link checker; Geeft door welke interne en externe links niet meer correct zijn.
- Jetpack; Allerlei ‘futures’ die ik graag gebruik. Wel een hele zware plug-in, als je slechts enkele onderdelen gebruikt kan je die beter vervangen door afzonderlijke plug-ins.
- P3 Plugin Performance Profiler; Om te zien wat de laadtijd is van de plug-ins en deze eventueel weer te verwijderen.
- Pin-it button voor pinterest; om plaatjes eenvoudig op pinterest te plaatsen voor je lezer.
- Share a draft; Om een concept artikel te delen om hem na te laten lopen. Artikel wordt weergegeven als blog zelf.
- Simple scroll to top; Een klein pijltje rechtsonderin scherm dat je eenvoudig weer naar boven verwijst. Handig als je veel longreads schrijft.
- WordPress Editorial Calender; Om handig en overzichtelijk blogjes in te plannen.
- WordPress SEO; de Plug-in van Yoast om met een paar handige tips te zorgen voor een goede weergave in Google.
- WP Smush.it; Om afbeeldingen te comprimeren bij uploaden. Let op; nog wel eerst verkleinen voordat je ze upload.
Trends in blogland
- Bloggen niet meer door individuen; maar professioneel met een heel team er achter. Zelfs (voormalig) BN-ers wagen zich hieraan.
- Pinterest Smart Feed; Net zoals bij Facebook is er sprake van een algoritme dat bepaald welke pins je wel / niet te zien krijgt. Er wordt meer gebruik gemaakt van de zoekfunctie.
- Google Implied Links; Het maakt niet meer uit of je wel / geen link maakt. Google let ook op het noemen van je naam wat zorgt voor een hogere ranking.
- Long tail zoekwoorden; Deze trend is al even gaande. Naarmate google steeds meer probeert het antwoord te geven op de vraag die je stelt zonder dat je hoeft door te klikken, of het zoeken door in te spreken worden lange zoektermen in plaats van zoekwoorden veel belangrijker.
- Bij Bloggers Network wordt er gewerkt aan een nieuwe formule die bepaald wat de waarde is van je blog, en dus wat je kan vragen voor advertorials en banners etc. Dit gaat verder dan het kijken naar aantal bezoekers.
- Bloggen op Linked-In; persoonlijke blogjes zullen hier nog niet veel gedeeld worden. Maar steeds meer professionals schrijven blogjes om hier te delen. Goed om je kennis en kunde te delen.
- Vloggers op Youtube kunnen misschien in de toekomst gebruik maken van betaalde kanalen en daarmee voor inkomsten zorgen.
- Google hanteert een Mobile Friendly label waarmee je kan zien of je website goed te lezen is op je mobiel (responsive). Dit gaat ook invloed hebben op je google ranking aangezien steeds meer gebruik wordt gemaakt van de telefoon / tablet.
- Steeds meer linkjes worden gedeeld via whatsapp / fora in 1 op 1 (of meer) gesprekken. En niet openbaar via social media. Vooral bij een jonge doelgroep.
- Meer long reads; Van het minimum van 300 woorden gaat Google artikelen vanaf 500 – 800 woorden beter ranken in Google. Goede degelijke kwaliteit die antwoord biedt op de vragen van de zoeker wordt gewaardeerd.
En tot slot tip 101: Schrijf en blog zoals je zelf ook graag blogjes wilt lezen. Houdt jij niet van pop-ups; gebruik ze zelf dan ook niet. Erger jij je aan spammen op social media; doe dat dan zelf ook niet. Lees jij graag persoonlijke blogjes; schrijf dan zelf ook persoonlijke blogjes. Zo zal je blog steeds meer jij worden en vanzelf meer gewaardeerd worden.
Wat is jouw ultieme blogtip (mag ook site zijn)?