december 5, 2024

Viral blog tips & populaire onderwerpen

s blogger hoop je natuurlijk dat de bezoekers op je blog binnen komen stromen en je artikel viral gaat.

Mensen houden van cijfertjes, en dat is één van de cijfertjes waar veel bloggers, maar ook bedrijven naar kijken. Of je wat serieuzer blogt of puur voor de fun is het leuk om te zien als dat groeiende is.

In de loop der jaren heb ik bij mezelf en andere bloggers een paar blogs ontdekt die gegarandeerd veel bezoekers opleveren. Tijd dus om die te delen.

Ideaal als je bezoekersaantallen iets tegenvallen vanwege de vakantiedip of je aan het einde van de maand nog wat extra bezoekers kan gebruiken om die mijlpaal te halen.

Real Life soap

Hoe persoonlijker je bent hoe beter. Het liefste deel je iedere week een uitgebreid weekoverzicht met foto’s van wat je hebt gedaan en gegeten. Vooral foto’s van het eten, sport, met vrienden, wat je draagt en make-up zijn erg populair.

Populaire televisieprogramma’s

En dan met name de bekende tv-programma’s die ook op twitter goed scoren en trending topic zijn zoals Boer zoekt Vrouw, Wie is de Mol of Helemaal het Einde. Bij voorkeur plaats je iedere week een commentaar op basis van de uitzending.

Natuurlijk wel binnen 12 uur na uitzending (liefste direct na afloop schrijven) en voorzien van de trending hashtag zodat diegene die niet hebben gekeken en de volgende dag het nieuws ‘inhalen’, jouw blog zien en lezen.

Fitgirl

Oké, de trend rondom het fit zijn en gezond eten is iets afgenomen. Toch blijven blogs die gaan over afvallen enorm populair.

Deel dus vooral iedere week een overzicht van je proces van die week. Bij voorkeur met hoeveel je bent afgevallen of aangekomen. Maar ook welke tips je hebt en hoe je dat hebt bereikt.

Als je bent aangekomen zal je de moed ingesproken worden en anders krijg je complimentjes over dat je het zo goed doet en een groot voorbeeld bent.

Bekende Nederlanders

Niet alleen je eigen leven, maar ook die van bekende Nederlanders, of andere sterren scoren goed. Bijvoorbeeld als ze opgepakt zijn, een brief aan…, zwangerschapsaankondiging, bruiloft, als de baby is geboren en ga zo maar door.

Voor de mommy bloggers

Zwangerschapsaankondigingen, eerste echo, iedere week een update, twintig weken echo, gender reveals, de eerste kleertjes die je hebt gekocht, sneak peak babykamer, wat zal de naam zijn, bang zijn voor miskraam, bekendmaking van de bevalling, eerste foto van je kind online, geboortekaartje, babyshower / kraamborrel, wat de naam is van je kind en waarom gekozen.

Zoals je ziet, als je zwanger bent kan je dat volledig uitbuiten levert dat je meer dan genoeg inspiratie op om negen maanden langs je blog te vullen. Bloggers die zwanger zijn hebben ook nog eens de neiging om in die periode heel erg hard te groeien.

Als de kinderen er eenmaal zijn scoren onderwerpen die gevoelig zijn voor mommy wars zoals samen slapen, je kind dragen, borst- en flesvoeding en vaccinaties altijd goed.

Vergeet ze vooral ook niet te delen in grote groepen op Facebook ongeacht je standpunt, zodat ze het allemaal komen bevestigen of even komen weerleggen.

Huisdieren

Of je nu een hond, poes of vogel hebt. Zorg dat ze regelmatig voorbij komen op je blog. Dat zorgt voor een hoog schattigheidsgehalte en scoor je alleen maar punten mee. Helemaal als het foto’s zijn van je partner en een huisdier. Ook mannen met baby’s scoren erg hoog trouwens.

Huishoud- & budgettips

Het klinkt heel suf; maar iedereen wil geld overhouden en vindt het huishouden vreselijk (en als ze het niet vreselijk vinden dan lezen ze het ook graag om het nog beter te kunnen doen).

Dus vooral tips over hoe je geld of tijd bespaart met een paar handige hacks, doen het altijd erg goed. Of het nu is om geld besparen op vakantie, met de boodschappen, energierekening. Datzelfde geldt voor huishoudtips; hoe saaier hoe beter.

Lees ook: 101 besparingstips; Geld besparen in het huishouden

Een jonge doelgroep

Jonge tieners verslinden alles, dus het levert niet alleen veel bezoekers op maar ook veel pageviews. Hoe je aan die volgers komt?

Laat reacties achter onder populaire blogs met veel reacties, zorg dan wel dat je om zes uur de wekker zet zodat je de eerste bent. Gegarandeerd dat je bezoekersaantallen explosief zullen stijgen.

Ga op Instagram, Snapchat etc. ook alle volgers van andere social influencers volgen zodat ze je terugvolgen. Een nadeel iedere dag als ze naar school komen ben je het gesprek van de dag.

Je moet dus wel zorgen dat het op tijd online staat. Ziek zijn kan niet, want ze rekenen op je. Ook willen ze het liefste dat je iedere dag vlogt. Op social media gebruik je natuurlijk ook volop emoticons om je boodschap visueel over te brengen.

Een brief aan

Of het nu is iemand die je in de trein zag, in de supermarkt tegenkwam of op het strand op vakantie.

Het maakt niet eens uit wat het doel eigenlijk is van je brief. Maar zorg dat hij een beetje algemeen is zodat iedereen er wel een situatie in herkent en dus sneller zal lezen en delen.

Drama

Mensen houden van drama, hoe erger hoe beter. Maak dus aan het begin een soort contentkalender waarop je iedere maand in het teken stelt van iets anders.

Denk bijvoorbeeld aan overspannen zijn, chronisch ziek, anorexia, heel jong je vader verloren en ga zo maar door. Dit levert ook heel veel reacties op op Facebook van mensen die je willen steunen.

Oké, na een paar keer hebben mensen je door maar er zijn er genoeg die wel meelevend zijn en je door dik en dun steunen.

Andere viral bloggers

Of het nu positief is of negatief; niet alleen bn-ers scoren goed. Ook andere bloggers kan je eens lekker afzeiken in een blog. Gegarandeerd dat dat heel veel bezoekers oplevert omdat dat in appgroepjes gedeeld wordt.

Oké, de vrienden van de betreffende blogger zullen je misschien ontvrienden maar dat zijn ze toch al snel weer vergeten want jij bent een grote blogger dus willen ze allemaal vriendjes met je zijn.

En het levert je wel de felbegeerde bezoekers op. Positieve stukken doen het gelukkig ook goed, als je een ode schrijft, tag die ander er in en grote kans dat die persoon het ook deelt. Natuurlijk schrijf je wel over bloggers met heel veel volgers!

Met een korreltje zout

Humor scoort altijd goed. Het maakt eigenlijk niet uit wat je schrijft, het kan de grootste onzin zijn. Zolang je maar niet vergeet te vermelden dat het allemaal met een korreltje zout gelezen moet worden.

(Budget) shoplogs

Budget tips scoren erg goed; ook dit is zeer geschikt voor een wekelijks terugkerend onderwerp. In het weekend pluis je alle reclamefolders uit en je zorgt dat je bent geabonneerd op de nieuwsbrieven zodat je als eerste alles weet en meteen kan delen.

Denk aan de Zara, H&M, home collectie, Action, Zeeman, Wibra (kleding & home) en ga zo maar door. Vooral als het wat hippe trends zijn waar ze op inspelen scoort dat heel erg goed. Je kan gewoon foto’s maken van de folders en die delen en klaar.

Als je een keer naar zo’n winkel gaat zet je natuurlijk alles op de foto of neem je een vlog op waarin je alles laat zien en vertelt wat het is en hoeveel het heeft gekocht. Al zijn het maar de boodschappen uit de supermarkt; gegarandeerd succes.

Actualiteiten

Stort er een vliegtuig neer, of is er een politicus die een opmerkelijke uitspraak doet. Schrijf erover wat jouw mening is.

Dit kan je op twee manieren doen; of je kiest een standpunt die lijnrecht tegenover het grote publiek staat. Je zal dan wel over een ijzeren rug moeten beschikken zodat je je niet teveel aangesproken voelt door alle feedback die je krijgt.

Zeker op Facebook zal het al snel een afvoerputje worden van iedereen die overal een mening over heeft.

Of, en dat is eigenlijk best wel een talent, je weet precies dat te verwoorden zoals 99% van de andere mensen denkt. Als je dat treffend weet te doen zal je dat veel lof en lezers opleveren.

De blogwereld

Oh en als de bezoekers even tegenvallen. Schrijf dan een blog over hoe de blogwereld aan het veranderen is.

Je vroeger schreef vanuit passie, maar iedereen alleen maar voor de bezoekers schrijft en je daarin meegetrokken wordt. Je daarom geen andere bloggers meer volgt etc. Dat levert je ook nog eens compassie op van andere bloggers die zich daarin zullen herkennen.

Geen garantie

Oké, echte garantie kan ik niet geven. Als je volledig het bovenstaande plan volgt maar een afschuwelijke site hebt die ook nog eens erg traag is en vol met spelfouten staat en de blog niet opgepikt wordt op social media, is het een mission impossible.

Mochten ze wel komen is het trouwens ook geen garantie dat de bezoekers blijven. Je zal dit natuurlijk moeten blijven volhouden omdat ze anders weer verdwijnen. En het liefste iedere keer een stapje erger omdat ze natuurlijk ‘meer’ willen.

Bestaande blogs

Als je al een tijdje blogt zal je al vast al een mooie selectie aan blogs op je blog hebben staan. Zonde om die daar maar wat te laten verstoffen. Om te zorgen dat ook die blogs worden gelezen, is het verstandig om een nieuwsbrief op te starten.

Handig voor je vaste lezers die wellicht iets hebben gemist op social media en ook graag die blog willen lezen die het zo goed heeft gedaan de afgelopen maand.

Of je eigen favoriete blogs waar je heel veel tijd en effort in hebt gestoken.

Met een nieuwsbrief ben je ook minder afhankelijk van de wisselende algoritmen van onder andere Facebook en Instagram op social media. Of een mega update van Google waardoor al je bezoekers instorten.

Ja, er gaat wat tijd in zitten om die regelmatig te versturen. Bijvoorbeeld één keer per week, of één keer per maand. Maar het heeft wel degelijk nut. Nu heb ik wel een paar keer een poging gedaan om de nieuwsbrief leven in te blazen.

Maar ja, zoiets kost tijd. Veel tijd. Zelfs als je het probeert uit te besteden zijn er nog dingen die je moet doen. Toch blijft het in mijn achterhoofd zitten om dit weer op te pakken. Want het heeft wel nut.

In het gratis whitepaper van Newsletter2go staan concrete tips zodat je stap-voor-stap kan werken aan een goede mailinglist die als basis kan dienen. Er wordt begonnen met te vertellen waarom een mailinglist noodzakelijk is en gaat vervolgens diep in de materie op.

Bijvoorbeeld hoe je de bezoekers kan laten aanmelden voor de nieuwsbrief en welke popup wel of niet werkt en wat het verschil in convertieratio is.

Een andere tip die je vaak hoort, is dat je een gratis goodie weg moet geven om mensen over te halen om zich in te schrijven.

Maar wat is nu een goede freebie die bij je lezers past? Er staan in het whitepaper ook een paar voorbeelden in van nieuwsbrieven die succesvol waren zodat jij daarvan kan leren.

Wat doe jij om bezoekers te trekken?